Εγώ κι Δάσκαλοι μου στην Αεροπορία Στρατού

ΕΣ 654
Σήμερα ,μιας και τα χρήματα της σύνταξης τελειώσανε νωρίς ,δε προβλέπεται κάποια έξοδος κι έτσι αποφάσισα να ασχοληθώ να φέρω στην μνήμη μου ένα παλιό μου έρωτα που λέγεται ΑΣ και να γράψω δυο τρείς ίσως και περισσότερες αράδες .
Είναι κάτι από καιρό που ήθελα να κάνω, παράλειψη που δεν το έκανα σε μεγαλύτερη έκταση στο ιστολόγιο μου για να υπάρχει και ως γραπτό κείμενο ,αλλά έστω τώρα δεν είναι αργά.
Ας μου επιτραπεί λοιπόν να επανορθώσω από μια εσωτερική ανάγκη δική μου να εκφράσω τις ευχαριστίες μου προς αυτούς που θεωρώ Δασκάλους μου αλλά και για να μάθουν ,αν διαβάσουν την ανάρτηση , οι φίλοι μου μερικοί των οποίων είναι αεροπόροι και ορισμένοι μάλιστα ήταν και μαθητές μου.
Δεν κρύβω ότι υπήρξαν στο διάβα μου και Διοικητές αλλά και Εκπαιδευτές ή Χειριστές ηλικιακά και ιεραρχικά ανώτεροί μου , που η παρουσία τους στην ΑΣ όσο εγώ ήμουν στις τάξεις της ,κατά την άποψή μου πάντα, κάθε άλλο παρά προσέφερε στην αεροπορική εξέλιξή της , εύχομαι ο Θεός να τους έχει καλά , αλλά αεροπορικά μου είναι παγερά αδιάφοροι.
Σε αντίθεση με αυτούς ,ενδεικτικά αναφέρω πχ τους κυρίους Μπούρμπουλα και Τσίγκα ,εξαίρετους αεροπόρους ,που ούτε Διοικητές ούτε εκπαιδευτές τους είχα απλά συνυπηρετήσαμε και όντας μεγαλύτεροι και εμπειρότεροι εμού συνηγορούσαν υπέρ πολλών προτάσεών μου που αφορούσαν την εξέλιξη. 
Δεν θα αναφερθώ σε πρόσωπα πχ Διοικητές ή Εκπαιδευτές ή Χειριστές που μπορεί να είχα ακούσει για αυτούς, δεν μου δόθηκε όμως η ευκαιρία να γνωρίσω ή να αντιληφθώ προσωπικά, δεν εξετάζω και δεν με ενδιαφέρουν στην ανάρτηση αυτή Διοικητικές ικανότητες, λοιπά στοιχεία που συνθέτουν την προσωπικότητα εκάστου ως ατόμου και ως αξιωματικού αλλά θα αναφερθώ μόνο σε πρόσωπα που κατά την παρουσία μου στην ΑΣ έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όποια αεροπορική δική μου εξέλιξη και ειδικά σε αυτούς που θετικά με επηρέασαν θα αναφερθώ επώνυμα έστω και εάν σε ιδιωτικές συζητήσεις με συναδέλφους αυτά τα έχω γνωστοποιήσει

Κατ΄ αρχήν η εκπαίδευσή μου στη ΣΑΣ :
Στο βασικό τμήμα ο Εκπαιδευτής μου Ε.Φ, προερχόμενος από ΛΑΣ και αεροπλανάς ,πρόσφατα μετεκπαιδευθείς στα μικρά Ε/Π είχε μαζί με εμένα άλλους τρείς μαθητές … ο τρόπος διδασκαλίας αφήστε … 
η κριτική … εδώ αξίζει να κάνω το σχόλιο …
Όλοι (και οι τέσσερες ) σε στάση προσοχής μπροστά του κι αυτός απευθυνόμενο σε ένα έκαστο εξ ημών κουνούσε το χέρι του από πάνω προς τα κάτω λέγοντας : ΣΚΑΤΑ-ΣΚΑΤΑ-ΣΚΑΤΑ-ΣΚΑΤΑ -ΦΥΓΕΤΕ.
Στη συνέχεια ακολούθησε η εκπαίδευση στα Huey , εδώ μέχρι και μετά το μέσο της εκπαίδευσης ήμουν ορφανός από εκπαιδευτή (επειδή όπως προανέφερα ο αρχικός εκπαιδευτής μου δεν ήταν διαθέσιμος ) δηλαδή πετούσα με διάφορους ,προς το τέλος της εκπαίδευσης με πήρε ο Θόδωρος Γαβαθάς … την πρώτη μέρα που ανεβήκαμε στο Ε/Π αφού πήγαμε με το Ε/Π από την πίστα στο πλαίσιο Απογείωσης …. Τον βλέπω να λυγίζει το γόνατο να ακουμπά το πόδι-πέλμα στο παράθυρο της πόρτας ,να κοιτάζει πλάγια όχι προς το μέρος μου αλλά έξω και από την ενδοεπικοινωνία να μου λέει πάρε άδεια και απογειώσου … δεν γύρισε να με κοιτάξει … κάθε τόσο άκουγα την φωνή του να μου λέει … Πήγαινε εκεί … κάνε υψηλή αναγνώριση και προσγειώσου εκεί στο κεκλιμένο … 
Κάπως έτσι συνεχίστηκε και τελείωσε η εκπαίδευσή μου στο Huey … 
Μετά τον Αντωνάκο που με εμπιστεύτηκε πρώτη φορά στο solo , ο Γαβαθάς είναι αυτός που με εμπιστεύτηκε αμέσως για δεύτερη φορά στην ΣΑΣ.
Με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης μετατιθέμεθα όλοι στο 1ο ΤΕΑΣ … τοποθετούμαι στο 3ο Γραφείο … στην αρχή τα παιδιά για όλες τις δουλειές …. Ευτυχώς που ήταν ο Γιώργος Βλάσης και μας έλεγε να κάνουμε υπομονή … γιατί μας είχανε …. στην άκρη βρε κοπρόσκυλα για να περάσει ο άνθρωπος … ( ο άνθρωπος ήτανε το λυκόσκυλο του διευθυντή 3ου Γρ και τα κοπρόσκυλα εμείς ) .Ιδιαίτερη αναφορά θέλω να κάνω στους λοιπούς βοηθούς του 3ου Γρ. που με βοήθησαν σημαντικά με τις πληροφορίες και τις σημειώσεις τους και γενικά με όσα με εφοδίασαν που στην ΣΑΣ τα …. επιχειρησιακά δεν διδάσκονται –είναι όμως απαραίτητες γνώσεις σε ένα πιλότο αλλά και με την φιλία που μου χάρισαν .
Αναφέρομαι στους Καψελιδάκη , Χαμηλοθώρη ,Μυλωνά .Θειακό και Αβραμόπουλο από αυτούς έμαθα πάρα πολλά.
Ήδη έχω αρχίσει να μαθαίνω και μπορώ και κρίνω …
Στο 1ο ΤΕΑΣ εκπαιδεύτηκα στο τμήμα ΠΔΟ ,εκπαιδευτής μου ο Νίκος Μπάνης , Εξαίρετος Δάσκαλος … του οφείλω πολλά .
Στο τέλος της εκπαίδευσής ΠΔΟ ακολουθούσε πτητική εξέταση ,ως γνωστό όχι από τον εκπαιδευτή μας αλλά από άλλον … εξεταστή ,η δική μου εξέταση έγινε σε συνδυασμό με Α/Ν ταξίδι στη Ρόδο με κυβερνήτη-εξεταστή μου τον Τχη Η.Ζ. 
Σχεδόν τίποτα από όσα είχα διδαχθεί και απ΄οσα διετάχθηκα να σχεδιάσω δεν ακολουθήθηκε τι … radial και τι … outbound …. αχ κύριε εξεταστά μου …. Δάσκαλε που δίδασκες ….. Οσμόμετρο …. 
Μετά από κάποιο μήνα επαναλήφθηκε το ταξίδι με κυβερνήτη τον Ανθλγό Τζουμερκιώτη και εμένα συγκυβερνήτη … εξαιρετική σχεδίαση και υλοποίηση ταξιδιού.
Όταν επιστρέψαμε ο Δντης 3ου ρώτησε τον Τζουμερκιώτη … πως πήγε αυτός (μόνιμα δεν είχα όνομα ) … και έδειξε την πόρτα του διπλανού γραφείου – των βοηθών που ήμουν μέσα … πολύ καλός κύριε Επίλαρχε. Τονώθηκε το ηθικό μου πάλι επειδή άκουσα τέτοια σχόλιο από ένα έμπειρο χειριστή.
Σε κάποιο χρόνο δημιουργείται από τα σπλάχνα του 1ου ΤΕΑΣ το 2ο ΤΕΑΣ με κανονική έδρα τα Μέγαρα και προσωρινή το Βόλο, δηλώνω ότι θέλω να μετατεθώ … τα πρώτα γραφεία μας κάτω από το ΠΕΠ του Α/Δ της Νέας Ιωνίας ,Δκτής ο Τχής Κασιός και εγώ Δντής 2ου Γρ.
Αρχίζουν να έρχονται Ε/Π ,έχει ήδη εκδοθεί διαταγή να εκπαιδευθώ στο τμήμα εκπαιδευτών , γίνεται η μεταστάθμευση στα Μέγαρα … και στο Α/Δ για ένα διάστημα συνυπάρχουν ΛΑΣ με Δκτη Ανχη Δ.Κ και το 2ο ΤΕΑΣ με Δκτη Τχη Κασιό.
Μεταβαίνω στην ΣΑΣ εκπαιδεύομαι και επιστρέφοντας στα Μέγαρα μετά από λίγο γίνεται ενσωμάτωση του ΛΑΣ στο ΤΕΑΣ και αλλαγή Δκσεως …. Ο νέος Ανχης Δκτής ΔΚ ήθελε να με αντικαταστήσει στο 2ο Γρ ,να τοποθετήσει δικό του τον ΦΓ … η ΑΣΔΕΝ δεν του το ενέκρινε διότι πριν από 5 μήνες είχε εγκρίνει τη τοποθέτησή μου …. Μου το κράτησε και μου το κοπάναγε ….και το αποτέλεσμα να μείνω με το καημό γιατί με εξαίρεσε και δεν με έστειλε για εκπαίδευση στο τμήμα σταθερών πτερύγων … όπως έστειλε τους λοιπούς της ιδίας σειράς μονίμους συναδέλφους. 
Ενώ υπηρετούσα στα Μέγαρα εκπαιδεύτηκα στο Τατόϊ στο Bell-212 (εκεί ήταν η έδρα του τότε ) με εκπαιδευτή τον Δημήτρη Κίτσο που τότε υπηρετούσε στην ΔΑΣ και αργότερα ήλθε Δκτής στα Μέγαρα. Εξαίρετος άνθρωπος, εξαίρετος εκπαιδευτής ,εξαίρετος αεροπόρος.
Μετατίθεμαι από τα Μέγαρα σε μονάδα του όπλου μου για συμπλήρωση χρόνου διοικήσεως και επιστρέφω μετά διετία περίπου ως Τχης πλέον στην ΑΣ.
Το έγγραφο της αρχικής μου μετάθεσης ήταν για ΓΕΣ/ΔΑΣ …. Το οποίο ανεκλήθη δια σήματος μετά τριήμερο από της εκδόσεως του και αντί του Χολαργού …. Αρχίζω να πηγαινοέρχομαι στα Μέγαρα.
Εδώ ξανασυναντάω τον Γαβαθά και μετά από λίγο καιρό τον έχω πάλι εκπαιδευτή στο βασικό των chinook αλλά και στο εκπαιδευτών chinook , εδώ θα τον γνωρίσω καλύτερα και ομολογώ ότι επιβεβαιώνονται πάλι οι εξαιρετικές μεταδοτικές ικανότητες του ως Δασκάλου ,ίσως του καλύτερου από όσους συνάντησα.

Κατά την παραμονή μου στην ΑΣ εκπαίδευσα μαθητές σε τμήματα ΠΔΟ ,στο BELL 212 και στο CHINOOK .
Στο σημείο αυτό θέλω να παρατηρήσω ότι ήταν απαράδεκτο ,τότε όμως δεν μπορούσα να το πω , στο τμήμα ΠΔΟ εγώ Λγός εκπαιδευτής να έχω μαθητές Τχες που υπηρετούσαν στην ΔΑΣ ….
Πράγμα που σημαίνει ότι μέχρι τότε δεν είχαν μυρουδιά από Ε/Π.

Κάποια στιγμή καταθέτω σχέδιο πτήσεως για Θες/κη (για την Σχολή Πολέμου ) και αμέσως μετά μετατίθεμαι στη Ρόδο.

Το Σχέδιο πτήσεως της επιστροφής όμως δεν κατέστη δυνατό πραγματοποιηθεί για λόγους που δεν θέλω να αναφερθούν , φαίνεται ότι σε άλλο δρόμο με είχε ταγμένο η Μοίρα .

Έτσι έμεινα και με ένα άλλο καημό ( εκτός των αεροπλάνων που προανέφερα ) αυτόν της επιστροφής με κάποιο μεγαλύτερο βαθμό στην ΑΣ για να μπορέσω να υλοποιήσω τις ιδέες μου, χωρίς επιτήρηση πιά όπως παλιά , δεν ήμουν δα και επικίνδυνος για την δημοκρατία !

Θέλω να ευχαριστήσω όσους παραπάνω μεγαλύτερούς μου στο βαθμό προανέφερα που με βοήθησαν ακόμα και αυτών που την συμπεριφορά τους την κρίνω στην παρούσα ανάρτηση ως αρνητική … τότε με βοήθησαν με το να προσπαθώ να μη κάνω το ίδιο , αλλά και τους μικρότερους στο βαθμό αλλά εμπειρότατους χειριστές αξιωματικούς ειδικής μονιμότητας και τους υπαξιωματικούς μηχανικούς … που πετάξαμε μαζί .

… Σας βλέπω στο ατομικό βιβλίο πτήσεων που σας έχω γραμμένους, θέλω να ξέρετε ότι ο κάθε έναν σας κάτι μου άφησε ,κάτι κέρδισα από εσάς ,κάθε πτήση μαζί σας ήταν και δικό μου εμπειρικό όφελος.

Θα κλείσω την ανάρτηση δηλώνοντας ειλικρινά ότι δεν γνωρίζω αν εγώ ΚΑΤΟΡΘΩΣΑ να γίνω για τους μαθητές μου αντάξιος των δασκάλων μου Μπάνη,Κίτσου και Γαβαθά .

ΥΓ.
1. Όσα παραπάνω ανέφερα – γράφω προέρχονται από προσωπικά βιώματα , δε ζητώ επομένως και να τα ασπασθούν οι φίλοι μου ούτε και διεκδικώ το αλάθητο.
2. Το ΕΣ-654 που βλέπετε στην φωτογραφία δεν έχει σχέση με την ανάρτηση ,το έβαλα για εμπλουτισμό …. Και για να τραβήξει της προσοχή σας .Σε κάποια επόμενη ανάρτηση για την ΑΣ θα σας διηγηθώ και μια ιστοριούλα για μια πτήση που είχα κάνει με το Ε/Π αυτό τότε που ήμουν κι εγώ νέος.

Σχολιάστε

